Hoeveel wil de klant betalen voor kraanwater?

aug 4, 2021

De productie van een liter gebotteld bronwater stoot evenveel CO2 uit als een autorit van 12 kilometer. En dat is maar liefst 300x meer dan kraanwater. Dit komt door de productie van de verpakking, het bottelen en het transport. En dat terwijl wij in Nederland kraanwater van uitstekende kwaliteit hebben. Veel horecaondernemers willen best overstappen naar kraanwater voor een beter milieu. Maar hoe presenteer je dit het beste aan je klant zonder financieel verlies?

Water is niet gratis!
In de Nederlandse horeca is het gebruikelijk om (merk)flessenwater te verkopen. Helaas heeft dit een negatieve impact op het milieu vanwege het water inkopen, verpakken en (internationaal) transporteren. Het duurzame alternatief is kraanwater, maar de overstap is niet zo eenvoudig. Consumenten zijn gewend dat kraanwater gratis wordt aangeboden als onderdeel van de service. Maar kraanwater is niet gratis! Uit onderzoek van HorecaInfo blijkt dat het serveren van een glas kraanwater in een restaurant ongeveer € 0,73 kost.

Gratis kraanwater serveren betekent dus ‘geld verliezen’, maar geld rekenen lijkt ongastvrij, waarmee je het risico loopt klanten te verliezen. Daarom zijn restaurants, cafés en hotels geneigd om flessenwater te blijven verkopen. Dit wordt gezien als een “product” vanwege de verpakking en niet zo zeer als een “service”, waardoor het makkelijker is om er geld voor te vragen.

Hoeveel wil de klant betalen?
Duurzame Horeca Nederland heeft i.s.m. met onderzoeksbureau The Future of Food Institute  onderzoek gedaan naar de bereidheid van consumenten om te betalen voor een glas of karaf kraanwater. Hieruit blijkt dat:

 

      • 80% van de respondenten de smaak van kraanwater net zo goed vind als dat van flessenwater.
      • Slechts 55% bereid is te betalen voor een glas water dat wordt geserveerd naast een maaltijd of ander drankje.
      • 86% voor een glas kraanwater wil betalen als er niets anders wordt besteld. Hierbij wordt € 0,90 voor een glas water als aanvaardbaar gezien. Dit is ver boven de minimumprijs van € 0,73 die nodig is om het voor cafés en restaurants financieel haalbaar te maken.
      • 96% van de deelnemers bereid is om ongeveer € 2,55 te betalen voor een karaf kraanwater als het restaurant er citroen, munt of koolzuur aan toevoegt.
      • Alhoewel 80% zich ervan bewust is dat kraanwater milieuvriendelijker is dan flessenwater, verhoogt dit de betalingsbereidheid niet extra. Maar als een deel van de winst naar een goed doel gaat, zoals bijvoorbeeld bij MADE BLUE, is 93% van de respondenten bereid om 30 cent extra te betalen voor een karaf kraanwater (€ 2,81).

Slechts 55% van de consumenten is bereid te betalen voor een glas water dat wordt geserveerd naast een maaltijd of ander drankje.

Maar 96% wil wel betalen voor water met schijfjes citroen, munt of koolzuur. Hierbij wordt € 2,55 voor een karaf kraanwater met smaakje als redelijk ervaren.

Conclusie De betalingsbereidheid van consumenten neemt toe als ze het idee hebben dat er er waarde aan het water wordt toegevoegd. Dit kan door middel van een smaakje of een deel van de winst te doneren aan een goed doel. Transparantie over de daadwerkelijke kosten van kraanwater of een verhaal vertellen over de duurzaamheid van kraanwater heeft daarentegen weinig invloed op de betalingsbereidheid van de consument. Het blijft uiteraard belangrijk dat je als ondernemer kiest voor datgene wat past bij jouw horecaonderneming en inschat welke ‘toegevoegde waarde’ jouw klanten aanspreekt.  

door | aug 4, 2021

Wij helpen horecaondernemers met het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. Samen werken we aan de horeca van morgen!

Gerelateerde blogs